Sprzedawca ma powierzone przez pracodawcę wiele obowiązków. Przykładowe główne obowiązki to:
- obsługa klientów, w tym udzielanie informacji o produktach, doradztwo oraz pomoc w wyborze towarów;
- przyjmowanie dostaw towarów i ich rozładunek;
- uzupełnianie towaru na półkach oraz dbanie o właściwe oznakowanie cen;
- przygotowywanie towarów do sprzedaży (np. pakowanie, etykietowanie);
- obsługa kasy fiskalnej, przyjmowanie płatności oraz wydawanie reszty;
- dbanie o porządek na stanowisku pracy oraz w strefie sprzedaży;
- kontrolowanie stanu towarów, zgłaszanie braków lub uszkodzeń;
- przestrzeganie zasad BHP oraz przepisów sanitarnych (szczególnie w przypadku sprzedaży żywności);
- rozwiązywanie reklamacji oraz przyjmowanie zwrotów towarów (zgodnie z polityką sklepu);
- prowadzenie dokumentacji związanej ze sprzedażą (np. raporty sprzedaży, ewidencja towarów);
- promowanie aktualnych ofert i promocji sklepu.
- współpraca z zespołem oraz przełożonymi w celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania sklepu.
Wymagania w stosunku do pracownika
- uprawnienia (zależnie od wymagań pracodawcy),
- kwalifikacje (zależnie od wymagań pracodawcy).
Badania
- wstępne badania lekarskie,
- okresowe badania lekarskie,
- badania na nosicielstwo chorób zakaźnych (kontakt z żywnością).
Szkolenia bhp i inne
- instruktaż ogólny bhp,
- inne uznane przez pracodawcę za niezbędne,
- instruktaż stanowiskowy,
- okresowe szkolenie bhp nie rzadziej niż co 3 lub 5 lat.
Środowisko pracy
Praca sprzedawcy zazwyczaj wykonywana jest w pomieszczeniu. W czasie wykonywania obowiązków pracownik obsługuje kasę fiskalną. Pracownik ma kontakt z klientami oraz z przedmiotami stanowiącymi wyposażenie sklepu.
Sprzedawca – identyfikacja zagrożeń
Czynniki fizyczne:
- upadek na tym samym poziomie,
- uderzenie przez spadający przedmiot,
- upadek na różnych poziomach,
- poślizgnięcie się,
- potknięcie się,
- uderzenie o elementy wyposażenia sklepu,
- ostre elementy,
- mikroklimat,
- energia elektryczna,
- pożar.
Czynniki chemiczne:
- środki i preparaty chemiczne znajdujące się na wyposażeniu sklepu,
- środki i preparaty czyszczące.
Czynniki psychofizyczne:
- obciążenie statyczne,
- stres,
- obciążenie dynamiczne,
- agresywni klienci.
Środki ochronne
- techniczne,
- organizacyjne.