Księgowa wykonuje swoje zadania w unormowanym czasie pracy. Obowiązki powierzone jej przez pracodawcę to:
- obsługa komputera i innych urządzeń biurowych,
- praca z dokumentami,
- prowadzenie rachunkowości,
- dysponowanie środkami pieniężnymi,
- wstępna kontrola zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,
- wstępna kontrola kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.
Księgowa podczas pracy najczęściej pozostaje w pozycji siedzącej, czasem wymagane jest wykonywanie ręcznych prac transportowych, tj. przenoszenie dokumentów.
Księgowa – wymagania w stosunku do pracownika
- uprawnienia (zależnie od wymagań pracodawcy);
- kwalifikacje (księgowa musi być wpisana do rejestru biegłych rewidentów na podstawie odrębnych przepisów;musi posiadać świadectwo kwalifikacyjne uprawniające do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych lub certyfikat księgowy, wydane na podstawie odrębnych przepisów).
Badania
- wstępne badania lekarskie,
- okresowe badania lekarskie.
Szkolenia bhp i inne
- instruktaż ogólny bhp,
- instruktaż stanowiskowy,
- okresowe szkolenie bhp nie rzadziej niż co 6 lat,
- inne uznane przez pracodawcę za niezbędne.
Księgowa – środowisko pracy
Księgowa pracuje głównie w zamkniętych pomieszczeniach (tj. pokoje biurowe, sekretariat). W miejscu pracy księgowej musi być zapewnione:
- światło dzienne i sztuczne (300-500 lx),
- temperatura powietrza nie niższa niż 18°C,
- wilgotność na stanowisku wyposażonym w monitor ekranowy nie może być mniejsza niż 40%,
- co najmniej 2m2 wolnej powierzchni dla każdego pracownika.
Stanowisko księgowej składa się z:
- biurka,
- fotela,
- regałów i półek.
Podczas pracy księgowa używa:
- komputera,
- kserokopiarki,
- faksu,
- niszczarki,
- innych urządzeń biurowych.
Identyfikacja zagrożeń
Czynniki fizyczne:
- upadek na tym samym poziomie,
- upadek na niższym poziomie (schody),
- poślizgnięcie się,
- potknięcie się,
- uderzenie o wyposażenie biura,
- ostre przedmioty,
- hałas,
- oświetlenie,
- energia elektryczna,
- pożar,
- gorące płyny.
Czynniki chemiczne:
- środki i preparaty do czyszczenia komputerów.
Czynniki psychofizyczne:
- obciążenie statyczne,
- stres.
Środki ochronne
- techniczne,
- organizacyjne.
Pokrewne stanowiska